Zusammenfassung
Im Zeitraum von 1962 bis 1974 konnten 1250 Protokolle von Herz-Lungen-Maschinen einer
Varianzanalyse unterzogen werden. Die Ergebnisse zeigen, daß Rollerpumpen mit großem
Pumpvolumen (80 ccm) nicht signifikant geringer hämolisierend wirken als mit 40 ccm
Pumpvolumen. Die Hämolyse ist direkt dem Blutflow proportional. Membranoxygenatoren
bewirken geringere Traumatisierung als Gitter- und Bubbleoxygenatoren. Ebenso zeigt
sich bei Verwendung von frischem ACD-Blut eine geringere Hämolyse als bei Hämodilution
und älterem ACD-Konservenblut. Die Art des Vitiums und das Alter haben keinen Einfluß
auf die traumatische Hämolyse. Die Verwendung der orthograden Perfusion ist signifikant
besser als die retrograde Perfusion; die Verwendung von Blutfilter bedingt keine Ursache
einer traumatischen Hämolyse.
Summary
1250 protocols of heart-lung-machines, taken between 1962-1974, underwent a variance
analysis. The results show that roilerpumps with high pumpvolumes (80 ccm) are not
significantly lower hemolytic than roilerpumps with a pumpvolume of 40 ccm. The hemolysis
stands in direct proportion to the blood flow. Membranoxygenators effect a less traumatisation
than screen- and bubbleoxygenators. Furthermore the use of fresh ACD-blood shows a
lower hemolysis than hemodilution and older ACD stored blood. Type and age of the
vitium have no influence on the traumatic hemolysis. The use of orthograde perfusion
is significantly better than the retrograde perfusion; the use of blood-filters is
no cause for traumatic hemolysis.
The above mentioned results are in accordance to literature, but the facts cannot
be objectivated that easily than in invitro experiments.